måndag 27 maj 2013

"Äta i sängen är en aktivitet endast förunnat den sjuke och den som äger en egen säng. Och möjligen 3åringen som toppstyr sin familj. "

Jag ska ärligt säga att jag är bra less på smulor i sängen nu. Så det är med stor beslutsamhet jag skakar överkastet och sopar av lakanet. Nu ska det banne mig aldrig mer ätas i sängen!
Vår katt får mat via tub i sin säng. Han vill helst bara ligga kvar och vila och är man sjuk är man ju rätt bunden till sängen. Och jag kommer på mig själv att det är rätt mysigt att äta i sängen någon gång. Det var bland det första jag gjorde efter att vårt sovrum blev klart för några månader sedan. Det var en sådan lyx att få ligga där och titta på TV och äta något.
Men det är ju för att det är min säng! Att ha smulor helt oombett känns inte hållbart. Så nu är det totalförbud! Äta gör man i köket och därmed basta!
Senare på kvällen är det läggdags för alla barn. Sen har klockan blivit eftersom vi vuxna är trötta och har låtit tiden gå. Till slut är alla i säng utom den lilla 3½-åringen. Han skuttar glatt omkring och fröjdar sig över all plats han nu får med övriga syskon i säng. Han har inga som helst planer på att gå och lägga sig. Det har dock hans föräldrar, för sin egen del alltså. Vi är helt slut.
Ja, ni kan ju bara gissa hur det slutar. Naturligtvis får han sin macka med leverpastej och mjölk till att sitta nere i vår säng och titta på TV. Vi hade kunnat säga nej med ett par timmars ovänskap som följd och en unge som till slut somnar av ren utmattning efter att ha stått på sig med allt han har.
Så jag får konstatera att sjuklingar, den som skaffat sig en egen säng samt vår treåring får uppenbarligen äta i sängen.
*morr*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar