tisdag 28 maj 2013

" Det ger en människa styrka att göra det hon känner är rätt."

Jag läser framsidan på SVD. Inte dagens dock eftersom vi får den ett dygn senare här uppe i norrland. Det är helgens upplaga om bråken i Husby. En av bråkstakarna är citerad på förstasidan. Enligt citatet känner denna att det känns bra att stå upp mot makten i samhället. Själv tänker jag på hur jag tycker det känns bra när jag kan vara en bra ledare. För Amningshjälpen, för mina barn eller var jag nu är satt som ledare. Att ge dem jag leder vad de behöver för att göra ett bra jobb. Det är rätt för mig.
Det slår mig att denna bråkstake förmodligen lever i en värld där samhällsmakten inte är uppskattad alls och i den världen, för henom, blir det helt rätt att ställa till bråk och stå upp för sig själv. Kanske är hen inte ens medveten om vem hen egentligen står upp mot, det behöver ju inte vara samhället i sig egentligen. Men det blir mer förståeligt om man kan förstå att en människa gör det hen känner är rätt.
Jag diskuterade detta med en kär bekant för några år sedan när jag funderade över en situation i mitt eget liv. Och jag funderade länge och väl kring var ondska kommer ifrån. Jag fick svaret då av henne att hon inte trodde ondska fanns. Det var hennes uppfattning att en människa alltid gör det hen tycker är rätt och det blir därmed inte en ond handling utan en vettig.
Jag varken förstod eller höll med henne då men jag är, med några fler års erfarenhet på nacken, faktiskt beredd att tänka om idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar